måndag, maj 18, 2020

Ska vi byta kryddor med varandra

Ni minns väl den gamla sången, Rostig spik mot en cykelpump, cykelpump mot en dragbasun, osv.
Istället för att kasta mat man köpt men inte tycker om, eller köpt för mycket av,
kan man ge eller byta det med nån.

Jag fick den här lönnsirapen i en bortskänkesgrupp på FB, den var knappt använd.
En annan gång fick jag en förpackning bröd, jag har sett folk skänka bort smörgåstårtor som blivit över, men då hann jag inte med.

Något man ofta har för mycket av är kryddor, en del kryddor används väldigt sällan,
och det är onödigt om alla ska ha en burk för att använda några få gånger per år.
Jag och min mamma har börjar byta de kryddor vi använder sällan med varandra,  jag får en halv burk av henne och så får hon en halv burk av nån annan jag köpt.
Då slipper vi att det står och blir gammalt och vi sparar pengar,
Har man ingen anhörig i närheten kan man fråga kollegor, vänner, grannar, det kan vara ett bra tillfälle rent av att bli bekant med grannen,  gå över och säg : Hej ! Ska vi byta kryddor med varandra?

Inga kommentarer: