torsdag, februari 12, 2015

Surviving Hitler - Håkan Palm

 Häromdagen fick jag hem min efterlängtade bok, Surviving Hitler, the unlikely story of an ss soldier and a jewish woman.
Jag var på föreläsning för några veckor sen, om bokens uppkomst och anekdoter runt om, men då fick jag ingen bok för min vän Håkan Palm som är författaren, hade glömt att ta  med sig en bok till mig, men den som väntar på nåt gott.

Boken handlar om hans mor som är polsk judinna och förlorade sina föräldrar i Auschwitz, själv kom hon med Folke Bernadottes vita bussar till Sverige där hon träffade den norsk-svenske fd SS soldaten och kärlek uppstod. Nu är de båda över 90 och älskar varandra innerligt än.


Min mor är lika ivrig att läsa boken som jag, men hon är inte nog bra på engelska för att läsa en hel bok så jag har påbörjat uppläsning för henne och min låtsaspappa.
Det kommer att ta ett tag att läsa igenom för jag översätter till svenska medan jag läser, men det är värt det.
Att boken är utgiven på engelska är helt enkelt för att det bokförlag som var mest intresserad av boken var det amerikanska förlaget Deseret Books.



Här är jag och Håkan när han var i Umeå sist.

1 kommentar:

Cecilia RockBabe Kärvegård sa...

Jag älskar att läsa! Visst är det kul när det kommer en efterlängtad bok med posten.

Önskar dig en suverän kväll!

You Rock!!!