måndag, april 27, 2020

Man tager vad man haver, nästan.

Jag har förstått att folk äter mer nu under karantänen, och är mer fascinerade av mat.
Jag har alltid tyckt om att laga mat, än om jag inte hinner göra så märkvärdiga saker alla gånger när jag jobbar,  men mest av allt älskar jag att köpa mat, att hitta så billigt så möjligt, utan att för den skull köpa dålig kvalitet, eller sånt vi inte tycker om.
Vissa produkter skulle jag aldrig köpa av vissa märken,  hur billiga de än är,
andra produkter är det inte så stor skillnad på, och ytterligare andra märker jag ingen skillnad på.

Skinka märker jag ingen större skillnad på, men vi äter bara rökt skinka, inte kokt.
De finns ett märke som heter Ojämna skivor.
Det har skinka, kalkon, rostbiff mm, ibland är det rätt tjocka skivor men ibland tunna och fina, och det kosta oftast bara 40 kr kg, när annan skinka kan kosta uppåt 200 kr.

När jag lagar mat tar jag oftast det jag har hemma, eller det som är på extrapris.
Säger receptet röd paprika och jag har grön hemma, så tar jag det.
Skinka kan bli utbytt mot kyckling,
En löksort kan bli en annan. 

På bilden är en omelett, gjord på grädde och ägg.
En sak jag aldrig skulle byta ut är mjölk, grädde och creme fraiche från Norrmejerier, där duger inget annat, det skiljer så mycket i smak, om den grädden är på fullpris och ett annat märke kostar bara 5 kr, jag tvekar aldrig, plus att jag vill stödja mina lokala bönder. 


Inga kommentarer: