söndag, juni 15, 2014

Avanleden + Överkalix

 Idag jobbade jag på färjan mellan Avan och Sunderbyn.
Det är inte långt över till andra sidan, man tycker ju att de borde bygga en bro.
 Alla färjor är annorlunda, inte en är den andra lik.
Jag fick besök av min kompis Kristin som tog med familjen på en liten utflykt bara för att träffa mig.
När vi närmade oss andra sidan stod jag och pratade med henne, då fick en annan passagerare panik och utbrast : Vi närmar oss land !
- Ehh, jaha ? sa jag.
- Du måste ju bromsa, det är väl du som kör ?
- Jag ?? Nej jag sköter statistiken, det är en annan som kör !
- Jaså, jag såg ingen där uppe, oj då.

Jag kom att tänka på Långben på julafton, när Musse säger : vem kör egentligen ?

Det kom också två franska turister som inte kunde engelska, jag förstod dem bra men att prata franska utan förvarning, jag fick in några ryska och italienska ord i rena förvirringen, men de var så glada och sa att svenskar kan inte franska, de tyckte jag pratade bra.

 Nu är jag på Nygården i Överkalix, inget hotell utan en bonde som hyr ut rum, här kommer jag att sova gott, så mysigt.


 Underbar utsikt.
Jag är enda gästen här nu, det är bara bonden Bengt, hans dotter och hunden, plus jag.
Imorgon jobbar jag på Röduppleden , men jag har väl inga läsare här uppe ?
Skulle jag ha det så är det bara att ta en tur med färjan och säga hej.

Inga kommentarer: