torsdag, juni 26, 2014

Holmön



I tisdags jobbade jag på Holmöfärjan.
Det är inte en bilfärja som alla andra färjor jag jobbat, på, utan en personfärja med plats för endast en bil, men de tre turer jag åkte tur och retur under dagen så åkte ingen bil över.
De som bor på ön har en bil där och en i land, så de kan ta sig fram smidigt.
Jag som har stått så stadigt på bilfärjorna hela tiden men här fick man sitta och hålla i sig, det gungade hit och hit, och en tur var extra gungig, folk spydde, hundar ylade, en väska med glas i välte så det var glaskross över golvet, men de tyska turisterna verkade inte bli allt för chockade.

Tack och lov har jag inga anlag för sjösjuka, men visst gungade det i min hjärna hela kvällen sen, resan över tog 45 minuter åt vardera håll, så sammanlagt 4,5 timme hann jag åka under dagen.


Jag fick också rast på ön och då fick jag låna en cykel av en vänlig kvinna så jag for på upptäcktsfärd.
Här är en gammal bensinpump där priset anges i öre.

Berguddens fyr.
Kyrkan, jag fick inte med tornet helt, men det är svårt att se i displayen på mobilen när solen skiner.
Det var inte varmt trots solen, det blåste så hemskt så jag behöll jackan på hela dagen.



Inne i kyrkan väntade Kristus.


Det är inte så mycket mer att se på ön, det är gamla hus och en slingrande väg med några småvägar, cykel är ett måste annars hinner man inte se mycket.
Men det var fridfullt där.

I går hann jag ner till Örnsköldsvik en sväng, i vintras tyckte jag att det var långt att åka men nu är jag så van vid långa avstånd så att köra 12 mil, jobba, och köra hem igen det är helt normalt för mig.
Nu har jag nog semester, närmaste tre veckorna har jag bara en dags arbete inbokat. Men i den här branschen kan jag plötsligt få ett samtal och sen dagen efter resa till en annan stad så man vet aldrig. Jag tackar ja till alla jobb jag får, många slantar små ska bli en Renault.

Inga kommentarer: