måndag, oktober 01, 2007

Jag prioriterar inte att prioritera !

Jag blir så less...
Jag har massor att göra,och det har nog de allra flesta.
Städa,tvätta,diska,scrappa,simma, frimärksklubben,läsa,gå på språkmöte mm.
(Språkmöte är en träff när det kommer folk som vill lära sig språk,och så bjuder folkuniversitetet på fika.
Jag brukar prata ryska med ryska tjejer,och de lär sig svenska av mig, folk pratar alla möjliga språk,och ibland har svenskar tränat engelska med varann, mycket trevligt.)
Men det är en parantes, nu börjar mitt inlägg.

Jag blir stressad av allt jag ska hinna med,men mest stressad blir jag när folk säger att jag ska prioritera !
Detta är verkliga exempel,jag hittar inte på för att få till ett kåseri.

Min kompis går på bibelstudium en gång i veckan och tycker det är jättebra,hon vill att jag också ska börja,men jag känner att jag blir så låst då,en gång i veckan sitta och gasa in till stan,och det är ju så mycket annat jag ska göra.
" Det gäller att prioritera " säger hon då med besvikelse i rösten.

Föräldramöten bestäms ofta med oerhört kort varsel, ifjol fick jag veta på fredag att det var möte på onsdag,men då hade jag redan anmält mig till språkmöte.(man måste anmäla sig inför varje så de vet ungeför hur mycket fika de ska skaffa)
" det gäller att prioritera " sa lärarinnan bestämt.
(hon tyckte nog att jag inte tog ansvar som förälder)

En gång när det skulle bli språkmöte frågade en rysk tjej om jag skulle komma, nej jag ska fara till simhallen med min gosse, vi har inte simmat på en månad och det här är enda chansen på minst en vecka till ,sa jag.
" men du vill väl lära dig perfekt ryska,då måste du träna,och du bör prioritera att öva ofta" sa hon då med en ton av att hon fick minsann kämpa för att studera.

Frimärksklubben har möten på söndagar 2 ggr i månaden,men ibland är det cybercrop (scrapmöte på internet) och då vill jag ju scrappa för fullt.
"det var länge sen du var på klubben,det är ju så lite medlemmar och vi blir bara äldre,du som är ung och har barn måste ju hålla klubben i liv,det tycker jag du ska prioritera" sa en 79 årig farbror med förbråelse i rösten när jag delade ut hans tidning.

Jag klagade i ett forum att jag inte går ner i vikt,men inte har tid för tillfället med en massa promenader,för jag har anmält mig till för mycket swappar (bytesgrupper där man scrappar recept eller annat och byter med varann ) och de har ju ett visst datum de ska vara postade.
" vill du gå ner i vikt eller inte ? om du vill det så måste du prioritera motion !) sa en tjej (ok då ,hon skrev det ju,hihi ) mycket bestämt.

Min mor kom naturligtvis hit när jag hade disk på diskbänken,hon kom inte de andra 6 dagarna när det var snyggt, typiskt !
" men hur kan man bara ha det så på diskbänken ?? och det är ju dags att byta till höstgardiner, du kan inte bara sitta och scrappa ,du måste prioritera hemmets skötsel " sa hon,som om jag skulle scrappa hela dagarna.

En tjej startade en scraputmaning,men inte så många anmälde sig,vilket hon blev besviken över.
Jag sa att den verkade kul,men att jag bara måste städa innan svärisarna skulle komma,och att jag inte hann scrappa så mycket just nu.
"Jamen prioritera min utmaning,det är ju fina priser att vinna "sa hon då (jaaa hon skrev ju också)

Jag sa till svärisarna i helgen att jag hinner aldrig bjuda hem nån på middag,men ingen bjuder hem mig heller,och skulle nån det så kanske jag skulle tacka nej pga tidsbrist.
" Det är bara en fråga om att prioritera " fick jag till svar.


Hur i paddans namn tror alla människor att jag ska kunna PRIORITERA allt som de kommer släpandes på ???
Alla de där sakerna, föräldramöten, språkmöte,frimärksklubb,bibelstudium,simma, städa,scrappa + skriva på min bok om Rhodos, sortera dvdfilmer,måla om i källaren,tapetsera om i hallen,hjälpa pojken med läxan,gosa med min snygga man,städa garaget,maila mina vänner,bjuda hem vänner, besöka vänner,städa garderoben,lägga ut auktioner på tradera,motionera,släktforska,brodera osv osv är ju saker som jag vill göra,men jag kan inte göra allt samtidigt,inte på samma månad det går inte.

Men alla anser så klart att det just de gillar,det man råkar prata om för tillfället ska "prioriteras" och så får de det som att låta som att om jag inte gör det så är jag helt och hållet ointresserad av den saken,men jag är visst intresserad,men jag har bara två händer och ett huvud,och det huvudet är alltid fullt med planer,tankar,musik och annat.
Jag sitter inte och slöar om nån nu trodde det.
Men nästa person som hoppar fram och säger att jag ska "prioritera" nåt,den ska jag räcka ut tungan åt,så det sååååååå.

9 kommentarer:

Ellinor sa...

Nej, det är svårt att prioritera allt man skulle vilja göra, men för mig hjälper det mycket att hinna det jag vill att göra listor, där jag bockar av sakerna när de är gjorda. Både roliga och mindre roliga saker hamnar på listorna. Dessutom kanske man kan sortera saker till olika dagar, typ "måndagar gör jag ditten, tisdagar datten och onsdagar det här"? Om du nu vill förändra något för att hinna mer, annars spelar det ju ingen roll!

*kram*

Krimskrams sa...

Jag tycker det låter som om du prioriterar massor, men du prioriterar det som DU tycker känns viktigast för DIG och inte det alla andra tycker du ska göra. Folk som föröker skuldbelägga en för att man ska göra exakt samma val som dom är verkligen en plåga och du verkar träffa många sånna. Hm... Kanske du ska ta och "prioritera" bort dom? LOL

Bågan sa...

Jag tycker det är härligt att du prioriterade att skriva detta på bloggen!! Tack, Sam!
Min man tycker att jag bara prioriterar Tradera, för det är det enda man gör på nätet och med datorn, tror han! = (
En lågprioriterad Eva

Anonym sa...

Kan bara hålla med krimskrams, så slapp jag skriva det själv! PRIORITERA DEJ SJÄLV!!! Nästa gång någon säger åt dej att prioritera deras självklara val, så säger du bara "det är det jag gör". Du sköter dina prioriteringar, så får de sköta sina. Allt är faktiskt en fråga om att prioritera, men vad du prioriterar kan bara du välja och bestämma för dej!

Ilona sa...

Prioritera är ett svårt ord!

Jag arbetar lite som coach...och en fråga jag ställer till människor i din situation är: Om du hade ett år kvar att leva...vad skulle du göra då?
Fråga sätter det på sin spets och du får reda vad som är VIKTIGT FÖR DIG inte svärisarna, grannarna eller någon annan. Du har bara ett liv...
En tanke bara!

Anonym sa...

Ohh vad jag förstår din frustration. Ibland tycker jag också att det kan bli lite mycket krav från utomstående. Men precis som Ilona sa har man bara ett liv och det gäller att hitta vad som passar just dig rätt ta de beslut som du och din familj mår bäst av. För ni är ju viktigast i ditt liv, eller hur!
Lycka till i prioriteringsträsket :)

//Monika

Nenny sa...

Ett underbart inlägg om svårigheterna i att prioritera rätt eller fel. Tack för att du tog dig tid att skriva det :)!

Anonym sa...

Ha ha ha jag kan inte annat än skratta när jag läser ditt inlägg för det kunde lika gärna varit jag som skrivit det. Var sjutton sitter kloningsknappen???

Anonym sa...

Underbar läsning! Det kunde lika gärna varit jag som skrev. Hur ska man hinna allt man vill hinna! Dygnet har verkligen för få timmar!