fredag, maj 16, 2008

Jag kan inte sluta läsa

Jag läser mycket mindre nu än förr,men ändå har det blivit några böcker sen sist jag uppdaterade bokrecentioner.
"Martina Koden" av Martina Haag, det är en toppenbra bok som jag rekommenderar till alla. Småbarnsmamma med husdjur och för lite tid till allt, skriver kåserier om sin vardag, ibland allvarligt och ibland mer skojfriskt.
En av berättelserna var dessutom en liten rysare,hihi.
Mycket lättläst, jag blir glad av boken och känner att jag har mycket gemensamt med henne. 5 poäng.

"Musik i natten" av Virgina Andrews. En mycket spännande och tragisk bok om ung kärlek.
Laura älskar en trevlig kille, hennes föräldrar gillar också honom,men farmor kräver att de gör slut för att han inte är från en "fin" familj.
De fortsätter träffas i smyg tills en olycka inträffar.
Laura tappar minnet helt, hennes farmor hittar henne och skickar henne till ett vårdhem = dårhus. Laura får sakta tillbaks minnet, men personalen blir inte glada av det.
Den ende trevlige läkaren får hon plötsligt inte träffa mer, och vad är det som hon inte bör minnas ?
Fjärde delen i en serie om fem, den femte handlar om farmodern, den har jag inte,de andra 3 har jag sen förut.
Den här boken får 4 poäng.

" Nästa hållplats döden " av Paul Zindel, en ungdomsbok som jag köpte för att det är en buss på omslaget,hehe. Flera personer mördas när de åker en viss busslinje, alla har gemensamt att de jobbar på samma sjukhus.
2 ungdomar är smartare än polisen när det gäller att lösa fallet.
Förutom att det är en del svåra ord (och jag har ändå mycket bra ordförråd,det här ska ju vara för ungdomar,och jag tycker det är svårt hmm) så är boken välskriven och spännande. 4 poäng.

Så jag har lyssnat på " Den vita massajen " av Corinne Hofmann.
Jag rekommenderar inte ljudboken, läs den istället, för det verkar fattas nåt mitt i.
På ett ställe bor de i en liten by,och sen plötsligt bor de i en stad och har affär där,det blev konstigt, jag måste fara till bibblan nån dag och kolla vad jag missat.
Annars var det en bra bok, schweizisk kvinna på semester i Kenya blir kär,och dumpar sin sambo,säljer sin affär och allt hon äger för att flytta till sin kärlek.
De gifter sig och får en dotter, bor i en hydda utan rinnande vatten eller el.
Mat finns flera timmar bort, hon köper bil,startar affär och fixar fram mat till hela byn på ett bra sätt.
Enormt duktig kvinna på att kunna ta sig för saker, jag är imponerad, jag skulle bara ha krävt att han skulle flytta in till en stad istället,hihi

Inga kommentarer: