torsdag, maj 22, 2008

Loppis och smurfar

Jag har inte köpt smurfar,men jag träffade en kvinna som har en enorm samling.
Vann några auktioner på Tradera, 2 dvdfilmer och en plastfigur Monchichi, när jag var liten hade jag 9 st såna mjuka djur och 2 plastfigurer, ja jag har dem kvar än,de flesta är hos min mor. Sen har jag fått tag på en till plastfigur,och nu vann jag alltså ytterligare en.
Säljaren hade dublett av den ,därför sålde hon.
Jag och gossen blev inbjuden för att se samlingen,och ojojoj alltså, vi stannade kanske 15 minuter,men jag hade kunnat stått där i timmar, ingen aning hur många smurfar hon hade,men det var hundratals.
Och massor av olika plastfigurer, bland annat en stor Zorro på häst.
Prydnadsdockor tog upp 2 vitrinskåp,och lyxiga var de, kaffekoppsamling, tomtar, ja det fanns hur mycket som helst att se.
Och det är kul med samlingar när de är så där fina, själv har jag ingen direkt ordning,mina samlardockor är i olika rum, nån på en hylla, några i en låda.
Nån gång när allt lugnar ner sig ska jag sortera och fixa allt,men nu är det hallen som ska tapetseras om, spacklas och målas på listerna först, bara att få bort de gamla tapetresterna från skåpdörrarna tar sin tid, de ska målas sen, inte tapetseras.

Vi har varit på uteloppis jag och Claes, men det var kallt, säljarna hade filtar runt sig, en del dolde händerna under jackan,andra hoppade upp och ner och viftade med armarna.
Jag mitt nöt hade långärmad blus och kavaj, men nu har jag insett att det inte är sommar, utan vinter än,så i fortsättningen har jag vinterkappa, 6 grader är inte kul om man ska vara ute några timmar, jag struntar i att grannen ligger i bikini så fort hon har en ledig stund och solen tittar fram.
En del var superbilliga, 5 kr för inbundna böcker, andra tog 40 kr st !!
LP skivor för mellan 5 och 100 kr, osv osv.
Jag köpte lite böcker och 2 coola väskor, Claes köpte filmer, pc spel och 3 snygga handdukshängare. Många säljare fick släpa hem det mesta igen när det stängde, jag såg några som lastade på sin släpvagn med en STOR byå, typ 1,50 hög, 2 barnvagnar, ca 5 bilbarnstolar osv, jamen så klart de inte får sålt med fantasipriser.
Jag sa till en snubbe som skulle ha 100 kr för en skiva med Paul McCartney att såna finns ju för ca 20 kr på Tradera.
" I det häääär skicket ? " sa han raljerande.
Nä, i mycket bättre skick ! sa jag, för det var ju rätt nött omslag, avskavt tryck på en del ställen, blää.

Inga kommentarer: