tisdag, juni 16, 2020

Gräs och ogräs, morr och väs

Jag har aldrig haft tid att tänka på trädgården de sista åren, jag har ju varit på jobbresor nästan  hela sommaren.
 Så nu är det dags att få ordning men det är ogräs och brännässlor och elände nåt hemskt,  och små stubbar och stora stenar som gömmer sig i djungeln.
Varje dag  är vi ute en liten stund med trimmern och vi har redan klippt gräset två gånger på en vecka.
Bladen på trimmern lossnar och försvinner då och då om jag kör i en stubbe och att klippa gräs är inte det lättaste heller.

Häromdagen skulle jag klippa, jag orkar inte dra i snöret för att starta eländet, det får sonen göra, hur jag än tar i så orkar jag bara inte.
Han drog i gång den och jag brummade runt och hade det rätt bra tills det blev soppatorsk.
Reservdunken var också tom och i 25 graders värme orkade ingen av oss gå 2 gator till macken.
Den äldre klipparen som inte funkar så bra hade lite bensin i, så sonen skulle slanga, han klippte av en liten bit av vattenslangen, men det var så lite i klipparen så det enda som hände var att han fick i sig lite ångor.
Då tog han fram en tratt och bad mig hålla i dunken så skulle han hålla klipparen upp och ner och hälla ut det lilla som fanns i den.
Men det enda som hände var att han dunkade till mig i skallen med handtaget på gräsklipparen.
Nån bensin kom inte ut.

Då gav vi upp och tog fram den tredje, som går på el.
Den är mycket lättare och är bra för mig att styra, nackdelen är att jag då har en sladd som slingrar sig runt och då och då fastnar i nåt eller släpper ur uttaget, så han sa att jag måste hålla fast i början på kabeln  mot handtaget , så den inte lossnar.
När jag till slut  klippt klart  hade gräsklipparens orangea kabel slingrat sig runt den svarta förlängningssladden som två lyckliga ormar, så vi fick trassla ut dem.

Men hellre gräs än snö, för gräset håller sig undan infarten.

Inga kommentarer: