lördag, juli 02, 2011

Marknad och loppisar

Idag har det varit mulet hela dagen, med andra ord, perfekt marknadsväder, är det för varmt och soligt så blir det jobbigt, och regn vill man inte ha, men mulet är lagom för att gå omkring och shoppa.
Vi åkte till Bjurholms marknad, det är ca 7 mil härifrån, det första som hände när vi kom fram och jag skulle kliva ur bilen, var att jag höll på att trampa på ett platt grillat kycklinglår som vi hade råkat köra över när vi parkerade, fråga inte mig hur det kom dit, jag blev hur förvånad som helst.
Marknaden var inget att hurra för direkt, det vanliga, indier som säljer kläder, skolklasser som säljer kakor, varma chips som är kalla, kläder med 50 % rabatt osv.

Jag köpte varma chips som var helt kalla, de ligger ju i en genomskinlig låda, men den är det ju ingen värme i, så jag påpekade att jag vill ju att varma chips ska vara just varma, då friterade de nya åt mig, och de var varma och goda.


Vi köpte munkar, Elis var inte med, han gillar inte marknader, men han blev dess då gladare när vi kom hem med munkarna.

Det fanns en loppis där hela källaren var helt full av böcker, 1 kr för de med mjuk pärm, 5 kr för hård pärm, det är lagom loppispris tycker jag .


Vi besökte några loppisar längst vägen också här är våra bästa fynd, Claes ville ha stolen, som inte har spikar i sig, utan träpluggar, 50 kr, och jag blev alldeles salig över skolplanchen som visar en medeltida gata, det finns så mycket att se, en gås, en gris, en kvinna som häller ut vatten framför en fin herre, en gycklare med sin fiol som tydligen blir arresterad, en skomakare, 2 hundar mm.
20 kr kostade den :)


Andra fynd, små virkade dukar 3 kr st, de allra minsta ska jag nog scrappa med, tygmärken 5 kr st, och en nyckelring med FBI för 20 kr.

Inga kommentarer: