fredag, februari 21, 2014

101 saker på 1001 dagar



Jag har redan varit med på den här utmaningen en gång, men jag hann bara hälften av det jag hade planerat. Jag inser att det var för tråkiga saker, det var mest att renovera och rensa, och sen hade jag för stora krav på mig själv, Jag kan inte skriva så många böcker på den tiden, bättre att sätta mer realistiska krav. Vissa saker står kvar, så vissa är påbörjade redan, men det mesta är helt nytt. 


Läsa och skriva

1. Skriva klart Rhodosboken håller på
2. Skriva klart Rysslandsboken
3. Skriva Lanzaroteboken
4. Läsa 3 självbiografier läst Ett sånt liv,av Marianne Bernadotte, Niels Lidholms bok och Assar Rönnlunds bok. Klart
5.  Skriva om hur bussföraryrket var på 70 talet
6. Skriva ner minnen om farmor och farfar
7. Skriva ner minnen om min far
8. Skriva en bok om ekonomi
9. Göra lista över alla autografer vi har håller på
10. Läsa en bok på norska jag har läst 33 ! haha, insåg att jag älskar att läsa på norska.
11. Läsa en bok på danska
12. Få tag på kontaktuppgifter och kontakta en kompis jag tappat kontakten med för över 20 år sen. klart ! :)
13. Studera spanska påbörjat
14.  Kontakta 15 tidningar för att försöka sälja artiklar
15. Skriva en novell
16. skriva en dikt
17. fota ärvda saker och göra en lista vem de kommer ifrån

Renovering och rensning

18. Hjälpa sonen rensa sin klädkammare klart
19.  Måla om den
20.  måla skåpdörrar i hallen klart
21. tapetsera köket
22. måla skåpluckor i köket
23. måla i köksskåp klart
24. måla garaget
25. måla dörrarna i källaren
26. måla i förråden i källaren
27. tapetsera i källarens hall
28. tapetsera uppe i hallen
29. ny matta i trappen

pyssel

30.  Göra 5 mixed media projekt
31. brodera klart cafetavlan
32. brodera klart duken
33. brodera klart katt-tavla
34. sy minst 3 plagg
35. måla om en byrå
36. måla om minst 5 ramar
37.  göra decoupage på handdukshängaren
38. rensa ut och sälja minst 30 pysselsaker jag inte behöver klart
39. Testa att scrappa en tavla på canvas klart, jag gjorde 3
40. Delta i en " Ett foto i timmen utmaning "
41. göra minst 5 kort / scrapsidor från skisser
42. Göra ett dockskåp klart
43. Göra 2 tittskåp
44. Gå på fotosafari inom Umeå kommun 10 ggr.  Obbola by, Hörnefors,  Sävar, Umedalen, Norrforsen,  klart



Resa

45.  Besöka minst 5 länder, varav Lettland ska vara ett av dem.  besökt : Finland, Danmark,Tyskland,Holland, Norge
46.  Besöka Jokkmokk  klart
47.  Besöka Helsingfors
48.  Besöka min hemort Vilhelmina (2006 var förra gången )
49.  Besöka Junsele djurpark
50. Spara minst 129 kr per månad ( det jag sparar av att säga upp Visasat) som grundplåt till Usa resa.
51. Hälsa på Elvina i Kalmar klart aug 2014
52.  Hälsa på Margit i Jönköping ( sist var 2011)

rensa och städa

53. städa ute förrådet klart
54. pannrummet
55.  förråd nr 1 i källaren klart
56. förråd nr 2 klart
57. förråd nr 3
58. resten av källaren
59.  sortera cd skivor klart
60.  inte köpa kläder inom Sverige, under 2014  klart
61. sortera dvdfilmer håller på
62.  sortera myntsamlingen
63. sortera sedelsamlingen
64. sortera frimärkssamlingen
65.  sortera viktiga papper
66.  rensa ut minst 30 vhs filmer klart
67. rensa ut minst 30 dvd filmer klart vi har rensat ut stora mängder både dvd och vhs.
68. kontakta ett antikvariat och kolla om de vill köpa mina gamla böcker, försök annars sälja på FB.
69 använda upp minst 10 gamla nagellack klart
70 sätta upp en anslagstavla i köket klart


mat
71 Äta på KFC klart, I Köpenhamn 2014
72. testa 15 nya kakrecept  klart
 73. testa 15 nya matrecept
74. sortera mina kryddor och rensa ut, köpa nytt av de som är gamla eller slut klart
75. ha en picnic i parken
76. lära mig baka bröd
77. våga koka gröt
78. Äta på restaurangen Tapas i Umeå
79. Äta på restaurangen Brända bocken i Gävle klart
80. göra veckomatsedel för minst 30 veckor 5 klara dec 2014
81. baka nån svårare kaka
82. odla morötter
83.  baka muffins med 6 olika smaker 3 klara
84. Fika på Barista i Umeå klart

blandat

85. träna med min dvd film Bollywood träning minst 2 ggr i veckan i en månad
86. testa att meditera
87. Scanna in 100 gamla foton ( 80 talet och bakåt )och lägga ut på nätet
88. laga högen med kläder som väntar
89. sälja minst 60 saker som bara ligger och skräpar klart
90. lära mig kolla olja och fylla på det klart 
91. lära mig kolla spolarvätska och fylla på det klart
92. lära mig byta torkarblad
93. Lyssna på 15 artister jag aldrig hört förr. klart
94. lära mig minst 5 psalmer utantill
95 Lyssna på 9 ljudböcker 2 klara
96 promenera till min mor och hem igen ( 5 km enkelväg )
97. lägg ett tusenbitarspussel
98. kolla på diabilder som legat i källaren länge
99. renskriva en anteckningsbok med släktforskning och föra in i datorn
100. Hälsa på Åsa i Västerås
101.  Träffa minst 6 Facebookvänner jag aldrig träffat förr. 4 klara

Inga kommentarer: