lördag, februari 01, 2014

Kronprinsessan Victoria och prins Daniel



Idag var det invigning av Kulturhuvudstadsåret i Umeå, jag och Claes stod ute i kylan och frös och väntade ivrigt. Något försenade kom Victoria och Daniel, hon på kryckor.
De stannade bara några sekunder och vinkade till publiken innan de gick in på Gammlia museum och såg på den nya fotoutställningen.
Jag höll på frysa fötterna av mig. Vi var inne i lobbyn och värmde oss ett tag.
Efter det skulle hon officiellt inviga utställningen, en kvinna höll tal, och Victoria klippte bandet.
Sen gick de till bilen, vi hade tur och stod på rätt ställe vid avspärrningen, just där bilen var.
När de kom gick de runt bilen så de kunde vinka och folk kunde ta bilder.
Jag ropade åt henne att vi hade träffats två gånger förut, hon frågade var det var, jag svarade att det var först i Sävar på 200 års jubileet av freden och sen på fredskonferensen i Umeå.
- Ja just det, så kul, då är det tredje gången gillt, sa hon och log.
Hon började gå lite och alla fotade som galningar och klappade händer men med vantar och handskar på var det ett dovt läte.
Jag ropade på Daniel då.
- Daniel, ursäkta, kan jag få ta i hand ?
Då kom han fram mot mig och tog av sig vanten och jag gjorde också det, hans hand var så varm när han tryckte min hand.
 Jag sa : Kul att träffas.
Han log stort och sa : Detsamma.
- Jag beundrar henne så mycket, sa jag.
- Det gör jag med, sa han.
Han kändes mysig och äkta , hon har också varit så fin och personlig de andra gångerna jag träffat henne. 
Så gick han tillbaks till henne, de satte sig i bilen och åkte iväg.

Ingen annan i publiken fick ta nån av dem i hand, det kändes så speciellt.
De åkte för att se en kinesisk konsert på Operan, jag och Claes åkte ner på stan för att kolla på isskulpturerna , mer om det kommer imorgon.

Inga kommentarer: