lördag, februari 01, 2014

Kulturhuvudstadsåret 2014 Umeå

 Igår gick vi på stan efter att vi hade träffat Victoria och Daniel.

Här är " Barriärer" , en sorts igloo 3x3 meter med en man i, han är instängd där från 14.00 i fredags till 14.00 imorgon söndag, han har bara ved att elda med , en portabel toalett, mat, papper och penna.
Lars Lundqvist heter konstnären, han har gjort det en gång i Luleå också.
Jag beklagar att vi inte fick en bild av hela byggnaden , jag pratade med honom, men det var lite svårt att se genom isen.

 Utanför rådhuset hade de gjort upp eldar, här sitter ett par på granris och myser.

 Isskulpturer fanns det gott om.

 Fast jag är norrlänning är det första gången jag fick gosa med en ren.

 En hel hög med renhorn upphängda i en cirkel också det på Rådhustorget.

Bakom statyn Standing Man ser man ett ljusspel som blir en kåta, det var många ljusspel men det var tyvärr så mulet att det inte riktigt gjorde sig.

Festligheterna fortsatte idag, men jag for inte in till stan av olika anledningar.

Inga kommentarer: