fredag, januari 18, 2008

Mary Brian


Ja jag fortsätter med mina tidningar från 1924,det är kul.
Hittade en bild på en jättesöt tjej och tänkte att det vore kul att scrappa den bilden,en utmaning att få till något tidstypiskt.
Jag har aldrig hört talas om henne,så jag googlade och fick detta svar :
Amerikansk skådespelerska (February 17, 1906 – December 30, 2002)
Läs mer om henne här
Hon var tydligen väldigt känd, har en stjärna på Hollywood walk of fame.
Hon var också med i en film med Charlie Chan, och nu börjar det bli intresant,för den rollfiguren spelades av Warner Oland, som föddes i Bjurholm med namnet Werner Ölund
(October 3, 1879 – August 6, 1938)
läs mer om honom här
Han såg ut som en kines,och ändå var han helt svensk.
Jag köpte ett album med samlarbilder på skådisar från 1936,där var bilder på väldigt många personer, några luckor var tyvärr tomma, men det var massor av snygga bilder,och han var med där,min man trodde mig inte när jag sa att det var en västerbottning,nää det är ju en kines ! sa han,hihi.
Det var också en lista på alla svenska filmer som hade gjort till och med bokens utgivning,väldigt intressant att läsa titlarna på filmerna,så annorlunda mot för dagens filmtitlar.

Jag ska ge er receptet på aprikostårtan och den imiterade brylépuddingen,men det får bli en senare fråga,nu ska jag zzzzzzzova lika fridfullt som en katt,har varit vaken sen kl 3 och är trött.
Fast solen gick upp för en miut sen.
1,6 grader plus, på Rhodos är det 18 grader ...

Inga kommentarer: