måndag, juli 14, 2008

Mer lästa böcker

Här kommer lite bokrecentioner igen.

" Mina hemligheter" av Sophie Kinsella , är rolig ,lättläst och romantisk.
Boken är medryckande från första sidan och mycket lättläst.
Enda felet är kanske att det är samma sak här som i exempelvis Marian Keyes böcker, huvudpersonen har alltid ett antal väninnor som hon kan låna kläder av,och som hon kan ringa dygnet runt om det behövs, det funkar ju inte så, jag har aldrig haft det så, mina vänner hade alltid helt andra storlekar än mig,och inte vill väl nån bli väckt mitt i natten bara för att kompisen gjort slut med killen och vill prata.
Men boken får 4 poäng.

" Predikanten" av Camilla Läckberg. Ett familjedrama och en mordgåta, och så polisens gravida sambo som råkar ut för släkt och vänner som bara kommer och hälsar på och förväntar sig att hon ska passa upp på dem, man lider verkligen med henne.
Jag blev glatt överraskad av den här boken, för jag började med Isprinsessan en gång,men gav upp ungefär vid sidan 40,tyckte att det inte hände så mycket,så jag utgick från att det inte var en författare för mig,men den här var mycket välskriven.
5 poäng.

" Kärlek " av Dalai Lama, den läste jag inte ut, började rätt bra,men sen visade det sig att det hela går ut på reinkarnation,man ska tänka att en person man inte gillar kanske var ens älskade mor i ett tidigare liv osv osv, men jag tror verkligen inte på reinkarnation, så jag kände att det skulle inte funka för mig att tänka som han föreslog, så jag gav upp. För den som tror på reinkarnation är det säkert en bra bok,han verkar ha många fina tankar.

" Den sjätte passageraren " av Theodor Kallifatides.
En spännande bok, ett plan har störtat och alla dog, en passagerare - en ung pojke, var inte med på passagerarlistan,vem var han ?
Tyvärr för mycket sex i boken för mig,men det var egentligen väntat, hans böcker brukar innehålla en del sex och rättframma könsord.
Så boken får bara 3 poäng för det.
Jag tycker att hans böcker om sina föräldrar är de bästa han skrivit, de rekommenderar jag varmt.

Så har jag också lyssnat på " Nattens grymma stjärnor " av Kjell Eriksson, den var mycket spännande, och gripande på vissa ställen, lite småkul också mellan varven,han har så härligt språk och liknelser.
Fast lite väl mycket tillbakablickar till semestrar i en av huvudpersonernas liv, jag tycker det hade kunnat gå lika bra utan dem.
4 poäng till den boken.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sv: Tack!
Men du, ajg tycker inte ens att du behöver prata om någon kudde hit eller dit. Vad fan en unge har bott I DIG i nio månader, och där har han växt och blivit ett litet mirakel. vad fan gör det då om man har en puttmage. Ett litet mirakel är lätt värt en putmage!

Du är gorgeous precis som du är!

mvh Little Peaché