måndag, augusti 15, 2011

Holmsunds sågverksmuseum


I onsdags efter Nolia var jag och svärisarna till Holmsunds museum.
Jag har varit där en gång för länge sen, men man är ju oftast inte turist på sin egen ort.
Huset som museet ligger i ,och de andra husen i området kring kyrkan är från 1840 talet, både Umeå och Holmsund brann samma dag nån gång på 1800 talet, men det här området som ligger på en liten kulle, klarade sig.



Här är en modell av området, jag har gjort en cirkel kring museet, men det blev inte så bra ;)



Här är ett rum som föreställer ett hem på 30 talet, tapeterna ser ju riktigt moderna ut.


Svärfar är en trevlig inredningsdetalj :)


Såna skåpluckor hade min farmor :)


Ett rum från 1890, det ska tydligen vara originalmöblerna som fanns där på den tiden, i det här rummet bodde en familj med 9 barn, alltså 11 personer i ett rum !




Jag som tycker vårt hus är litet, jag är nog rätt bortskämd.

Det kostar bara 20 kr att besöka museet, och har man tur så får man en guidad tur, jag lärde mig en hel del nytt, bland annat att Holmsund grundades av en göteborgare.


Förresten, jag sa häromdan att jag skulle ladda upp filmerna med Sara Varga, men ni ska faktiskt slippa det, jag har kollat och ljudet blev dåligt, plus att solen kom i vägen så hon är oerhört ljus, det syns inte bra alls.

Inga kommentarer: