lördag, november 05, 2011

Herman Lindqvist


Äntligen fick jag träffa Herman Lindqvist !
han har länge stått på min lista över kändisar jag vill träffa, och i torsdags kom han till Umeå på Bokens dag, som var på Folkets hus, det var flera bokhandlar och bokförlag i samarbete.
Herman kan ju konsten att få historia att bli levande och intressant, och rent av rolig. Nu är han aktuell med sin nya bok "Solkungen Ludvig XIV" , och tänka sig, signaturmelodin till Eurovision, den där melodin som hörs i början, den heter Te deum, och skapades av Jean-Baptiste Lully för att fira Ludvigs lyckades rump-operation ! Den stackars kungen led av en fistel, och hade lidit länge innan en operation utan bedövning hjälpte honom.
Ja hur ska man kunna se på Eurovision efter det här utan att tänka på en rumpa ? hehe.


Jag sa till Herman att jag först hade tänkt ta med alla mina böcker och få signerade, jag har ca 20 st av honom men jag tog bara med en ändå, han log och sa : men jag har gjort 55, så då fattas det ju över 30 för dig.
Jag gillar egentligen hans kåseriböcker bäst, de är ju ofantligt roliga, och jag frågade om allt var sant, jo till ca 80 % är det sant, blev svaret.
Hon som hade glömt nyckeln då, och klättrade via balkongen för att komma in, är det sant ?
- Jo då, det är sant alltihop, hon bor i Stockholm och hittar på nya tokigheter, sa han.





Johanna Nilsson kände jag inte till, men hon är aktuell med sin nya bok "Gå din väg men stanna" .
Hon läste upp ett stycke ur den, och hennes språk smakar gott, eller hur man nu ska säga, jag ska absolut låna boken på bibblan.



Herman i boken och Johanna på blocket.


Kjell Johansson kände jag inte heller till, han är aktuell med sin bok " Det var inte jag ", han läste ur den, och så läste han ur en av sina tidigare böcker, ett stycke om en man som fått tag på ett parti hattar som såldes till ungdomar som ville se äldre ut för att komma in på bion, alltså det var så oerhört bra och festligt det där med hattarna, det var faktiskt kvällens höjdpunkt som fick publiken att yla av skratt.



Min samling växer :)

Dessutom deltog ytterligare två personer jag inte kände till, Johan Anderberg med sin bok " Cannabusiness ", och Barbro Hedvall med sin bok "Vår rättmätiga plats, om kvinnornas kamp för rösträtt " , hon är en häftig dam med en bitsk men härlig humor.

1 kommentar:

G Kjellvander sa...

Johanna Nilsson läste jag en del för 10-15 år sedan, jag har inte läst så mycket av henes senare böcker.

Jag kan varmt rekommendera mina tre favoriter av henne: "Hon går genom tavlan, ut ur bilden", "Flickan som uppfann livet" och "Konsten att vara Ela".