måndag, juni 04, 2012

Jobb och bilar och mer jobb


Idag har jag jobbat åt ett företag, sen åt ett annat, och sen åt det första igen, imorgon blir det samma sak.
Jag borde inte klaga,det är bra att jobba och tjäna pengar, men varför måste det köra ihop sig ?
Vissa veckor blir det bara ca 20 timmars jobb, andra blir det uppåt 30 timmar för 4 olika företag.

När jag ringer upp och förklarar att det är en intervju om hur mycket man använder internet, ser på tv mm, så säger en del att de tyvärr inte har tid , en del lägger bara på luren, en del brölar att de har NIX, vilket stoppar försäljare, men jag säljer ju inget.
Så finns det de som tillbringar 5 minuter med att förklara varför de inte har tid med en intervju på 15 min, och de som inte vet om de använder internet.
" är sms internet eller inte ? " de som använder internet men aldrig skickar mail.
De som inte har tid med " 15 minuter av min dyrbara tid, jag jobbar hela dagen och är helt slut på, när jag kommer hem vill jag vara i fred, men om du kan ringa mig på jobbet på arbetstid så har jag all tid i världen"
Jaså, var inte jobbet så krävande ändå ?

Och så tonårstjejen idag, hennes mamma stod med 3 förnamn i databasen, så jag frågade efter X.
- X , nä det finns ingen sån här.
- jaha, Y eller Z då, jag vet inte vilket som är hennes tilltalsnamn.
- jahaaa du menar mamma, nej hon är inte hemma.
- ok, men vilket är hennes tilltalsnamn då ?
- äääh, det vet jag inte.

 Och mannen med sonen.
- Vilket år började du använda internet ?
- Ja få se nu, det var ju när pojken var liten, och han är född 85.
röst i bakgrunden : pappa, jag är född 95 !
- jaså, jaha, haha han är född 95, ja ursäkta, tiden går ju så fort.

Jo ibland är det jättekul.

Och bilarna, Claes har köpt nytt batteri till Samara, och ett oljefilter och glykol till Britta, olja har vi redan hemma. Så när jag hade jobbat klart ikväll åkte vi över till andra sidan älven för att bogsera hem henne.
Men att knuffa ut en bil på gatan och vrida på ratten samtidigt kan vara knepigt.
Jag : aaaaj, jag bröt armen !
Min  mor : akta min bil , ni styr åt fel håll !
Hennes man : jamen vad gööör ni, stanna !
Claes : den står ju på min fot, ta bort bilen !

Men vi överlevde utan sjukhusbesök, när vi kom hem på gården så var det för trångt för att kunna vrida på ratten och styra in henne i garaget, så jag startade henne och hon körde själv in i garaget, fast hon inte hade olja, duktig bil.
Han får fixa henne på onsdag när han är ledig.
Hoppas min pappas ande kommer och hjälper till med lite inspirerande tankar då.

Inga kommentarer: