lördag, juni 09, 2012

Sollefteåresan

 Jag och min låtsaspappa Stig åkte på bussutflykt kl 7 igår morse ( torsdag, fattar inte att klockan alltid går över tolvslaget innan jag hinner blogga )


Efter ca 2 timmar stannade bussen på en rastplats där det var väldigt vackert.
Vi var 2 bussar, men i vår buss var vi bara 30 personer.
 

 Framme i Sollefteå fick vi köpa fika på nån sorts Folkets hus, med utsikt mot hoppbacken.
Sen blev det demonstration av Cloudberry lammtäcken, han pratade över en timme, det var alldeles för långt, sen talade han om priset : 11 000 kr för bäddmadrass, täcke, kudde och filt.
- Men det får man ju en utlandsresa för ! sa jag, och de flesta höll med, men säljaren envisades med att det är bra mot smärta, kramp, sendrag mm, och att det är ju mer värt att slippa det än att få resa utomlands ibland.
- Jag har gärna sendrag, bara jag får resa, sa jag, många skrattade, säljaren såg inte glad ut, han lät mer och mer desperat, men alla verkade tycka det var dyrt, jag såg då ingen som gjorde nån beställning.
Sen fick vi lunch, det var gratis, griskött, potatis, olika sallader, och en god sås som jag fick receptet på av en vänlig kvinna som hade en fläta som nådde ända ner till ändan.
Det var creme fraische, lök, dijonsenap mm i såsen.




 Efter lunchen åkte vi till en presentbutik ca 20 minuter utanför stan, långt ute på en återvändsgränd.


Det var väldigt vackert där, tänk att bo så här, i den vita villan bor en familj, i det röda huset har de butiken.
Grejerna som såldes var inredningssaker i lantlig chabby chic stil, nytryck av gamla franska vykort osv.
Jag köpte en present till Claes, så av naturliga skäl kan jag inte visa den förrän han har fyllt år.
 

 Ända mot ända kan ingenting hända .... Familjen hade en katt och två hundar, och som ni ser så var det full fart på hundarna, de hoppade och busade och jagade varann så det stod härliga till.



Sen fick vi åka buss väldigt länge, för tulpanfestivalen var  långt ute på en grusväg utanför stan åt andra hållet, när vi kom fram så var det en holländsk kvinna med en svensk sambo som odlar tulpaner på sin gård.
HÄR finns deras hemsida. Hon berättade hur de började med att odla, hur mycket jobb de lägger ner, att folk kommer från Tyskland och Holland på vintern för att åka släde efter deras sibirian husky hundar osv.

Det var många vackra saker att se, som den här dammen, trädgårdsprydnader mm, toan var i ett nybyggt utedass, men det var en vattentoalett och tvättställ där i, som tur var.
 
De har också en åsnefarm med 5 åsnor. Den gråa hade hoppat över till den vänstra under natten, så det kanske blir åsneungar sen .
De sålde holländska pannkakor, den jag fick smaka på var jättegod, men den jag köpte var lite för degig.


På vägen hem tog det alltså stopp. Bussen tappade trycket så det gick inte att växla, en slang hade gått sönder. Ingen mobil hade täckning heller, men som ett mirakel fick en man täckning på sin mobil lagom så chauffören kunde ringa, sen försvann täckningen helt.



Där stod vi mitt ute i ingenstans, men det var varken för varmt eller för kallt, och det regnade inte, plus att vi var mätta så det gick ingen nöd på oss.


Vi fick vandra långt för att få täckning, först uppe på kullen gick det att ringa sen, då var bussen en prick i fjärran. På den timme vi väntade på reservbussen så passerade endast två bilar !
Men alla var på gott humör och småpratade om olika reseäventyr, ingen var sur som tur är.
Det finns ju folk som ska gnälla på allt.
På väg hem somnade jag, jag hade ju stigit upp vid 5, vi var tillbaks i Umeå framåt 19.30, det var en lång dag med 40 mil men vi hade skoj, både jag och Stig var överens om att vi absolut måste åka på nån fler resa tillsammans.

Inga kommentarer: