tisdag, februari 12, 2013

Bokrecensioner

Det var ett bra tag sen jag skrev om de böcker jag läst så här kommer några.

Anna Jansson - Stum sitter Guden.

Folk blir mördade på ett asatro-sätt, en granne är inte den man tror, och man får läsa sig väldigt mycket om nordisk mytologi.
Mer vill jag inte säga för att inte förstöra nåt spänningsmoment för er. Det här är hennes första bok om Marie Wern, otroligt spännande.
5 poäng

Jo Nesbø - Snömannen
En snögubbe återfinns alltid på de ställen där morden ägt rum.
Flera gånger under boken är polisen säkra på att de hittat mördaren och motivet, men de har fel . Spännande den med, och man blir rädd för snögubbar ;) Men lite seg
4 poäng

Jonas Sjöstedt - Sammanflöden.
Dn här boken var lite seg i början  men när den kom igång var den spännande.
En turkisk kvinlig  eu-kommissionär anklagas för mordet på sin chef i Bryssel, får hjälp av en svensk man och flyr till en by i Vilhelmina .
3 poäng ( med extra plus för Vilhelmina )

Anna Jansson - Inte ens det förflutna.
Sju kvinnor är på en öde ö och plötsligt blir de mördade en efter en.
Är en av dem mördaren ?
En av de mest spännande böcker jag läst, jag kunde inte lägga ifrån mig den.
5 poäng.

Anna Jansdotter - Först när givaren är död
Flera kvinnor mördas, en tant försvinner.
Väldigt spännande, man vill inte basta sen man läst den ;)
Även en vacker bok om vänskapen mellan en gammal tant och en tuff taxichaufför.
5 poäng

Sophie Kinsella - En shopaholic får en syster
Jess älskar att handla och hittar alltid på anledningar för att köpa onödiga lyxgrejer.
Plötsligt får hon veta att hon har en halvsyster. Som återvinner plastpåsar ..
Två systrar kan inte vara mer olika, och de blir irriterade på varandra.
Tanken är bra men båda karaktärerna är så överdrivna att det inte känns helt äkta, men kul är den.
3 poäng.

Inga kommentarer: