torsdag, januari 24, 2013

Till minne av Cacka Israelsson

Född 23 aug 1929, död 10 jan 2013.
 Det här signerade vykortet köpte jag på Tradera för några år sen, jag fick det billigt, kan tänka mig att jag skulle få mycket mer nu om jag sålde, men jag vill så klart ha kvar det. Han var en bra sångare, min far gillade honom, men av nån anledning hade vi ingen skiva med honom. Men så förvånad jag blev nu när han dog, och jag fick veta att han var friidrottare också. Man lär sig nåt nytt varje dag.


Rättelse, ja 2013 dog han ju, inte 2014, jag är visst helt vilse i tiden.
Jag fick en fråga om vad han sjöng, hans största hit var Gamle Svarten, en sång vi ofta sjöng när jag var barn för vi hade en svart Merca, det lustiga är att den var inte så gammal , den var från 1967, när vi sålde den 1979 var den ju bara 13 år, jag har betydligt äldre bilar av idag, och Svarten är 45, den som köpte den av oss ställde av den efter nåt år, den står kvar i ett garage än, jag har kollat, och ägaren vill inte sälja den, men jag ska göra ett nytt försök till sommaren tänkte jag, skam den som ger sig.

2 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Kolla datumet! Det är 2013! Jag visste inte ens vem han var. Vad sjöng han?

Anonym sa...

Cacka var folkkär först som idrottsman sedan blev han folkkär sångare. Hans special var westernsånger som han alltid sjöng vid sina uppträdanden runt om i Sverige.
Sjöng även in låtar med schlager skiffel och rock m m. Totalt utgivet i hans låtkatalog finns ca 200 låtar.De schlagers som han sjöng in var på skivbolagens önskan.
Cacka anses av många vara pionjär inom Svenska countrymusik.
Enligt min mening borde det göras en dokumentär om Cackas händelserika liv.
/Kjell