fredag, april 25, 2008

Elaka läkare

Så här står det på Moderaternas hemsida :
" Varför ska cancerpatienter tvingas vänta på vård? Och hur kan det vara så svårt att ens komma fram i telefonkön till vårdcentralen? Vi vet att det ofta är byråkrati och stela strukturer som hindrar människor från att få vård i tid - och personalen från att hinna med sitt arbete. Det måste vara patienterna som ska stå i centrum för vården och därför vill vi skriva in deras rätt till vård i lagen."

Och jag håller med helhjärtat, inte för att jag är Moderat,jag tillhör inget parti,röstar på lite olika beroende på vilka politiker som är aktiva,men den här texten borde en viss läkare få läsa.
Jag är riktigt upprörd !

Den som jag träffade i tisdags ,ringde upp mig idag på hans chefs uppmaning,men han vägrar mig fortfarande en remiss !
Jag sa att det står ju i broschyren om " Rätt i vården" att man har rätt till en andra bedömning,alltså en remiss till en klinik, men han sa att det var helt fel,ingen har rätt till nåt,patienterna kan inte själva bedöma om de behöver vård,och eftersom jag ännu inte har så ont att jag ändå kan gå,så får jag ingen remiss, utan jag ska köpa bekväma skor och inlägg,och om det sen går så långt att jag inte kan gå pga smärta så ska jag återkomma .
Jamen ????
Jag sa ju till honom både när vi träffades och nu i telefon att det är tortyr för mig att ha skor,fast jag har herrskor i några storlekar större än jag hade förr,och att jag ibland på Ica måste ta av mig skon och vila foten.
Men han anser att han har ju sett foten,och hans bedömning är att jag inte har så stora besvär.
Och så sa han att det är ingen mening att han skickar en remiss,för när han gör det så brukar han bara få tillbaks dem från sjukhuset ,utan att de träffar patienten,för att det här bara är en liten åkomma.

Då måste ju han skriva väldigt konstiga remisser !!!
Jag sa att jag ska gå vidare med det här, ringa patienthälsan, landstingsledningen, lokaltidningarna och tv4 !!!! jag ska anmäla honom för att han nonchalerar mig totalt och nekar mig vård.
" Ja det kan du väl göra" sa han då !
Tur att det är soligt väder och jag ska på pysselträff imorgon ,så jag är egentligen jätteglad just nu,men önskar att han blev av med sin licens ju,man behandlar inte patienter så !

Läkaren anser att jag har ju än inte så ont att jag inte kan gå,och därför behöver jag ingen remiss till sjukhuset, men det är ju typ det jag har,det gör SVINONT att gå i skor,och det måste jag ju ha när jag går ut , jobbar, handlar mm.
Men han envisas med att jag ska köpa bekväma skor,han fattar inte att min fot har en sjukdom i skelettet och inga skor är skapta för mig.
Han sa ju också själv att det inte kan gå över av andra skor, men lindra smärtan tills vidare,och att först när jag är helt
oförmögen att gå så kan remiss till ortopeden bli aktuellt.
Men de har ju 6 månaders väntetid,därför ansåg sköterskan att det var så viktigt att jag fick träffa en läkare samma dag för att få en remiss på en gång och börja vänta.
Läkaren anser att sköterskan inte har nån medicinsk kompetens och har begått ett allvarligt fel ..
Sköterskan är en bra man,han är mycket duktig tycker jag,har alltig gett mig och pojken bra vård.

Jag sa dessutom till läkaren att om han bara säger åt mig att köpa andra skor,när jag ju har fel på skelettet i foten,skulle han då säga åt en patient med skolios att köpa en mjukare säng ??
" Du kan väl inte jämföra en ryggsjukdom med din FOT " sa han, ja han så så,FOT.
Jooo,eftersom det är skelett i båda fallen.

Åhhhhhhhhhhhhh vad sur och arg jag blir.
Nä nu ska jag fortsätta packa till pysselträffen och glömma den där typen som verkar tycka att patienter bara är till besvär.

2 kommentarer:

Bågan sa...

Men gu' vicken knäppis du träffade på!
Tyvärr finns det många såna som anser att det du kommer och söker för är bara det LILLA. Det finns ju dom som verkligen behöver sjukvården.
Inte undra på att folk dör istf att söka läkarvård.

/Camilla sa...

Men herregud vilken knasläkare! St på dig!