torsdag, maj 28, 2009

Alla dessa guideböcker

Jag planerar Londonresan för fullt, har lånat 3 guideböcker från bibblan och har 5 själv, olika åldrar på dem, den äldsta från 1983 och de 2 nyaste från i år.
Kollar vilka sevärdheter som är nära varann, vad de kostar osv osv, men som Di Leva sjöng en gång " Vem ska man tro på ? " .
Det är rena vansinnet, en bok visar att 2 sevärdheter är nära varann, bara 2 gator mellan, i nästa bok är det ca 5 gator,en annan kan ha 10 gator mellan, och jag tror ju inte att de stora museerna flyttat omkring en massa direkt.
En bok säger att man kan fråga Taxichaufförerna om allt möjligt, att de är utbildade för att kunna veta exempelvis var det finns en bra italiensk restaurang osv, även om kunden inte vet namn och adress på nåt sånt, och att de dessutom är pratglada.
En annan bok säger att man inte ska prata med chaufförerna för de är tytlåtna och vill inte svara på frågor och har man ingen adress så vägrar de köra.

Hur kan det vara så oerhörd skillnad mellan guideböckerna ??
Den ena säger att Towern kostar ca 60 pund i inträde, en annan säger 10 pund, i en står det att Brittish museum är oerhört stort med 50 kvadratmeter !
Jo jag lovar ,det står så, en annan bok säger att det är 94 rum, så om de första boken har rätt så är rummen vääääääldigt små,haha.

Men jag organiserar intressanta museum, slott , affärer och annat enligt stadsdel och så kollar jag upp på nätet vilka öppetider de har.

På tal om museum, jag skulle ju fota i går,men hade den lilla kameran,så blixten kom rakt på skurken som blev helt vit. Dessutom har nån kapat huvudena på de små typerna längst ner,och sonen vägrade vara med på bild framför skylten.
" Näää du kommer bara att scrappa om det sen ju "
Jo det var det jag hade planerat såklart.

För övrigt var jag på möte med hans lärare idag, svenska har han lite svårt med läsförståelse och skrivning kunde vara bättre, för han koncentrerar sig inte.
Men engelska var han mycket duktig i , hon sa att det var ovanligt, man brukar ju kunna sitt eget språk bäst.
Ja då klarar han sig när vi åker på semester iallafall, och jag ska börja träna svenska läsning och stavning med honom lite varje dag, ovasett om han vill eller inte, han börjar ju 6e klass till hösten.

Dagens citat, sagt av en sportreporter : Han tar sitt onda knä och går.

( ja skulle han ha lämnat kvar det kanske, haha )

Inga kommentarer: