fredag, september 16, 2011

Mini olivpajer

Det här receptet fick jag av min kusin Frida för flera år sen.
Det är så gott så även de i släkten som inte gillar oliver, älskar de här pajerna.


Mini olivpajer (14 st)

75g smör
2dl vetemjöl
1msk vatten

Fyllning

1 ägg
1dl vispgrädde
2,5 dl riven ost
0,5 tsk timjan
salt
1krm svartpeppar
skivade oliver


Färska kryddörter till garnering

GÖR SÅ HÄR:

Hacka samman smör och mjöl i en matberedare till en smuldeg, tillsätt vatten och kör tills degen samlats till en boll. Låt vila svalt 30 min.
Tryck ut degen i aluminiumformar, upp till halva kanten ungefär.
Vispa ihop ägg, grädde, ost, oliver och kryddor.
Fördela fyllningen i formarna.
Grädda i 225 grader mitt i ugnen ca 15min. Garnera med färska kryddörter.

Pajerna går bra att göra några dagar i förväg, men ska isåfall förvaras frysta.
Lika goda kalla som lätt ljumma.

Inga kommentarer: