torsdag, mars 19, 2009

Mail till vårdcentralen

Hej !
Jag sökte hjälp hos er i april ifjol för min hallux valgus, eftersom jag har så omänskligt ont hela tiden,
mina problem har pågått i ca 20 år,men de senaste åren har det blivit ännu värre.
Den första läkare jag träffade sa bara att jag skulle skaffa skoinlägg,och att det inte var nåt större fel på mig.
Jag bad då att få träffa en annan läkare,och fick träffa dr H, han var mycket vänlig och förstående och sa att jag skulle få remiss till ortopeden för operation,
eftersom min fot inte kan bli bättre av sig själv och han såg och förstod min smärta.
Efter att ha väntat i ett halvår fick jag komma till röntgen, sen fick jag ett brev inom några veckor av dr L ,där det stod att ortopeden säger att det inte är ett operationsfall
och att jag ska skaffa skoinlägg,och att om det inte hjälper så ska jag höra av mig för att få en ny remiss.
Eftersom skoinlägg hittils sen april inte har varit till nån nytta,snarare tvärtom, så hoppas jag att jag kan få en ny remiss till ortopeden,
helst utan att behöva träffa läkare igen, min fot har ju inte på nåt sätt förbättras, utan bara blivit sämre.

När jag fick brevet om att jag inte får nån operation så tänkte jag att då är det väl meningen att jag ska ha så här fruktansvärt ont då, jag får försöka stå ut,
men efter att ha pratat med en väninna som fick operera sig redan som tonåring
(hon fick höra att man ska operera redan i unga år när man är mjukare i kroppen och har bättre läkekött) ,
och även pratat med bekanta som haft betydligt mindre knöl och mindre ont än mig,men ändå fått operera sig ,
så känner jag att det är inte rättvist att jag ska behöva ha denna smärta hela tiden.
Det är ju inte frågan om ” ont i foten ” bara,det har jag haft i 20 år,och vant mig vid att det gör ont hela tiden,
jag vill ju inte bli opererad för skojs skull,men det har blivit många gånger värre de senaste 2 åren.
Redan när jag vaknar så är det första jag känner att det bultar och värker i hela foten,
om jag måste fara och handla och gå omkring i affärer några timmar så har jag ännu mer omänskligt ont i flera dar sen.
Jag kan aldrig ta en promenad bara för att motionera, smärtan är för kraftig.
I mitt arbete så måste jag gå en hel del, och det är nog för att jag knappt ska kunna gå alls när jag är ledig,
jag skulle behöva motionera mera för att gå ner i vikt, men jag klarar bara inte av det,det känns som att nån klämt fast min fot i ett skrivstäd och tryckt åt riktigt hårt.
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=411
på den här sidan står det att röntgen rekommenderas ej som utredning av sjukdomen, så jag förstår inte hur ortopden då kan neka mig vård bara genom att se röntgenplåtarna.
Jag har under det år som gått även hunnit börja få problem med höger fot, förhoppningsvis dröjer det många år till innan även den är i så här dåligt skick,
men jag hoppas kunna få vård medans jag ännu kan gå. Jag vet ju att det är lång väntetid till ortopeden,och om beslut om operation tas så är det ytterligare ett års väntan.
Med tanke på att det står på vll.se ” År 2020 har Västerbotten världens bästa hälsa och världens friskaste befolkning!
Det är den vision Västerbottens läns landsting har för oss som bor och verkar i Västerbotten ” så hoppas jag ju att jag kan få den vård jag verkligen behöver.
Det känns som att ingen annan än dr H har tagit mig på allvar hittils.


Jag cencurerade läkarnas namn här i bloggen,och dessutom skickade jag kopia på mailet till landstingspolitikern Edward Riedl och till Chefsöverläkaren Jan-Gunnar Sjödin, på landstingets hemsida står" Chefsläkarnas uppgift består i att vara garanter för och bevakare av kvalitetssystem och avvikelsehantering och övriga medicinska säkerhetsfrågor "
Och tänka sig, han svarade inom en timme .
" Hej Anna
Har tagit del av Ditt brev. Vidarebefodrar det för kännedom till chefläkaren för närsjukvården, Ove Berglund.
Vi är båda intresserade att få veta hur Ditt problem hanteras framöver.

Vänligen
Jan-Gunnar Sjödin"

så nu hoppas jag att det ska hända nåt,men det är skamligt att man ska behöva kämpa så här för att få vård.
Nån sa nån gång " för att orka vara sjuk ska man vara väldigt frisk " och det stämmer nog, för jag är envis och psykiskt stark, så nu ska jag kämpa,. jag går till tidningen om det behövs, jag är så oerhört less på den här foten, nu ska jag vinna och få bli opererad !

Simmade 500 meter ikväll,det brukar alltid lindra smärtan när jag varit i badhuset, men idag hjälper inte ens det tyvärr, olidligt ont.

3 kommentarer:

Moa - En magisk purt... sa...

Stackars dig! Hoppas att det ordnar sig! Du skrev i min blogg om två andliga drömmar du haft, kan du inte berätta!? Nyfiken! :) Kram!

Elina sa...

Bra jobbat! Hoppas att du får hjälp snart.

Anonym sa...

Bra! Kämpa på! Jag tänker på dig och jag hoppas du snart får den hjälp du behöver! Kram från Gunilla75 från pyssel.net