måndag, mars 08, 2010

Man får ingen hjälp på ortopeden

Jag var till ortopeden idag, men jag får ingen hjälp.
Läkaren sa att det spelar ingen roll att jag har så ont i foten, det blir ingen operation, utan man ska ha så allvarlig hallux vallgus att det har blivit ett sår, då kan man få hjälp.
Jag sa att jag kan ju knappt jobba för att det gör så fruktansvärt ont när jag går.
Hon sa att då känner jag efter för mycket, jag ska tänka på nåt annat helt enkelt.
Och köpa bekväma herrskor.
jamen jag har ju redan mest herrskor, pumps osv har jag ju aldrig kunnat ha.
Hon sa att man kan inte operera folk bara för att patienten vill kunna ha kvinnoskor, utan att jag får acceptera hur mina fötter är.
Jamen ???? det är ju inte att jag har stora fötter, knölen framme vid stortån sticker ju ut ordentligt så foten blir för bred,
även herrskor klämmer faktiskt, och jag har ont i princip jämt, även när jag är nyvaken.
Men hon sa att jag kommer inte att få nån hjälp,och det är ingen mening jag söker läkare för det igen, utan om jag vill nåt så kan jag besöka privatläkare och betala ca 12 000 - 20 000 för en operation.

morr och väääääääääs ! så nu måste jag ha ont hela livet ,jag blir så förtvivlad, jag vet ju folk som fått operera sig,
det går fort och de har blivit smärtfria sen, men jag är dömd till ett liv med smärta

Enda sättet är ju då som hon sa, att fixa det privat,men det har jag ju inte råd med,och dessutom så känns det för hemskt om jag
exempelvis skulle spara ihop till en privatoperation, typ hoppa över semestern i 2-3 år, när det är så att man ju betalar skatt i sverige,
som ska gå till sjukvården,men man får ingen hjälp.
Och för läkaren så var det bara en dag på jobbet, inte sitter hon och tänker på mig nu inte, men jag kommer ju att tänka på henne de gånger det gör som ondast,och veta att hon inte brydde sig om min smärta. Bara viftade bort mig .
Hur kan man göra så mot en människa som har ont ?
Hon sa också att jag borde gå ner i vikt, " 5 kg mindre kan göra stor skillnad för foten "
Efter 2 års valsande mellan vårdcentralen och ortopeden är det alltså slutet på historien om min fot, nu är det ingen hjälp att få.
Jag borde ha varit sjöjungfru istället, när jag simmar så känns det mycket bättre.

1 kommentar:

Gunilla|uniquelyme sa...

Låter helgalet ju! Finns det ingen möjlighet att remittera sig själv? Gå till företagsläkare eller hitta någon annan mottagning? Vet du folk som har fått op så kan du ju försöka undersöka deras fall mera och sedan anmäla till sjukvårdens förtroendenämnd eller liknande. Har inte så mycket erfarenhet, men finns det bot borde man väl ha rätt till den kan jag tycka.