söndag, augusti 29, 2010

Den vilda jakten på kändisar

Nu ska ni få läsa allt om min vilda dag igår, det är inte alltid det går så bra att träffa kändisar. Faktum är att det aldrig gått så dåligt som i går ...
Det var invigningen av Botniabanan, men det var många andra händelser på samma dag, Folkuniversitets 40 års firande, öppet hus och tårta hos bilhandlarna, Nalin Pekgul på torget osv.
Folk uppmanades att lämna bilen hemma så det inte skulle bli trafikkaos,men bor man 2 mil från stan och bussarna går sällan då tar man bil ändå.
Jag hade en plan, som Sickan i Jönssonligan skulle ha sagt.
Köra in till centrum, parkera där och träffa Nalin, gå till Umeå Östra, nya tågstationen nedanför sjukhuset, och så lyssna på Tommy Körberg, få hans autograf och sen se Kungen.
Det blev fel hela vägen. När jag kom in till stan och fick en plats i parkeringshuset,så hade jag ingen plånbok !!!!!
Jahaaaa, köra hem igen och hämta den ,köra tillbaks till stan,
men min moster körde en gång 30 mil från Vilhelmina för att shoppa i Umeå,och gjorde samma henmska upptäckt när hon kom fram, det var ju värre.

Väldigt stressad tänkte jag att Nalin kanske är kvar lite längre, om folk står och pratar med henne, men nej, när jag kom dit så var det stängt och låst i sossarnas valstuga. Hon är ordförande i socialdemokratiska kvinnoföreningen ,om nån undrar.
Jag trodde alla kände till henne,men varken min mor eller man visste vem hon är.
Hon är från Turkiet ursprungligen :)
Hur som helst, jag tänkte att alla parkeringsplatser nära invigningen är väl upptagna,så jag går,det tar nog bara 10 min.
Men nää det tog 20 min, och med min onda fot så var jag ju helt förstörd när jag kom fram. Man hörde Tommy Körberg på långt håll,men när jag kom fram så var han på sista låten, för han skulle med flyget och slutade i förväg.
Så jag hann aldrig fota när han var på scen.
Ställde mig vid bussen han skulle åka med, han kom och jag höll fram autografblocket, och sa : Tommy, snälla ... mer hann jag inte säga förrän han sa : Nej, jag hinner inte !
Och så satte han sig i bussen, jag blev väldigt förvånad, det tar ju inte många sekunder att göra en kråka på ett papper. Hade varit en annan sak som vi väntat ett helt gäng, men det vara bara ensamma jag.
Sen stod jag utanför bussen i ca 5 minuter och väntade på ett mirakel, men han kom inte ut igen.


Det här är den sämsta kändisbild jag nånsin tagit, men det är han i bussen.
Sen körde bussen i väg och jag var besviken.

Jag hade då mer än en timme att fördriva innan Kungen skulle komma, så jag gick tillbaks till centrum och hämtade bilen.
AJ min fot ju.
Det fanns hur många parkeringsplatser som helst, tidningarna hade överdrivit.


Mikael Tornving var konferencier, jag har ingen aning om vem det är ,men jag googlade, han har varit med i Parlamentet och Johan Falk.
Lägg märke till att en hand sticker fram bakom skylten, de hade ingen ställning, utan två personer fick hålla skylten under invigningen.

Så kom tåget med Kungen, Maud Olofsson, landshövdingen mfl.
De talade ,när kungen sa : Kära Umeåbor, så blev det stort jubel.


och så skulle Kungen slå i en spik för att sätta samman två bitar järnväg, som ska sitta som ett minnesmärke i stationen.


Men han tappade släggan och såg generad ut.

Maud asgarvar.

Så spikade han ihop dem.
Och sen satt han och de andra i ett tält och lyssnade på Lisa Miskovsky och Norrlandsoperans symfoniorkester. Det var då jag tog en del bra bilder på honom också.

Sen gick jag till bilen,vid det laget kändes det som en väldigt stor sten i min sko, total plåga.
Kl 18 skulle Nalin vara på Ersboda Folketshus, så jag körde dit, ca en halv mil från sjukhuset tror jag.
Jag kom dit, men det var stängt och låst ! Ähhh ?
Men när jag kom till parkeringen så kom en bil med tre kvinnor,och den ena var hon :)
Jamen äntligen,så jag berättade hur jag klantat mig med plånboken och kämpat för att träffa henne, hon blev nästan rörd tror jag.



Den som väntar på nåt gott, den här bilden är värd min vilda kamp.


Det ser ut som att det fattas en prick på ä i väntade,men den har fastnat på v.
Hon såg i mitt autografblock att jag hade fått av Mona Sahlin också, hon trodde nog att jag var supersosse, hihi.

När jag kom hem efter att ha handlat mat också, kunde jag knappt gå, jag är fortfarande svullen under foten, och höger fotled har tagit stryk med, för jag stod mes tyngden på den foten för att kompsensera, när jag såg på Kungen.
Men idag är det lite bättre, inlägg kommer senare om dagens äventyr :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Tur man inte var med den stressiga dagen. Skönare hemma i soffan
: )