söndag, augusti 22, 2010

Strömstad del 1

Efter våra dagar i Göteborg så åkte vi till Strömstad.
Jag har alltid älskar tv serierna om Poliserna i Strömstad, ända sen 1982 då första filmen sändes i 4 delar.
Att få komma dit och se de välkända byggnaderna från filmerna och från Gösta Unefäldts böcker, det var helt underbart, jag var salig.


Här är Vatulandsgatan,den nämns då och då, och i första avsnittet av Polisen och Domarmordet när polisman Larsson kommer med tåget, så ringer han efter taxi, men Karlsson och Gryt kommer nerför backen där och plockar upp honom i polisbil.
Han vill inte först, men Gryt säger att det är en order.
Så kommer taxin, en Opel Omega just då, och börjat tuta just när Larsson kliver in i polisbilen men Kronborg har också kommit med samma tåg så han tar taxin istället.

Jag bara älskar den scenen, och ropade till av glädje när jag såg gatan bakom stationen. Vi hade ju ingen aning om hur vi skulle gå eller hur byggnaderna finns i förhållande till varann så vi gick en del på måfå,och frågade butikspersonal en del.


Snett bakom tågstationen ligger också caféet Kaffedoppet som har en viktig roll i samma film. Såklart köpte vi varsin godbit för att få kvitto och påse därifrån, sen fikade vi i parken utanför tingshuset.
Om man har texten på i filmen så har de stavat fel på caféets namn, väldigt irriterande.


Polisstationen, ojojoj, jag ylade till och flämtade : jag dör, jag dööööör, och Claes utropade : va, var då, vilken kändis ser du ??
haha nä ingen kändis,men den underbaraste byggnaden i hela Strömstad enligt mig.
Den som jag längtat efter att få se i så många år.
Jag kunde bara inte låta bli att öppna dörren och titta in, själva polisstationen ligger en trappa upp,så det jag såg var en stor hall och en trappa, exakt som i filmerna.
Jag har rört vid ett dörrhandtag som Per Oscarsson rört vid, haha.


Och här kommer en buss på väg till Saltön.
Det är väl den ön antar jag ? jag har faktiskt aldrig sett serien.

2 kommentarer:

Linda Griffin sa...

Saltön (med n på slutet) i böckerna av Viveca Lärn är en fiktiv ö. Saltö (utan n på slutet) är en riktig ö som ligger strax utanför Strömstad som jag spenderat många somrar på :) Den ön som serien är inspelad på heter Skaftö och ligger utanför Grundsund.

Laura sa...

Det ser mysigt ut!

Ingen fara, jag brukar som sagt själv också vara ganska dålig på att svara på kommentarer! :) Nuförtiden kan faktiskt ganska många i Manavgat engelska i och med alla turister som strömmar dit, men för 20 år sedan kan jag gott och väl tänka mig att det inte var många som hade några kunskaper i engelska! Hur bra turkiska kan du? Och hur har du hållit dina kunskaper vid liv så länge? :) Jag glömmer bort ett språk om jag inte talar det på länge, även om jag såklart minns det igen då jag väl får använda det!

Ha det bra!