onsdag, augusti 25, 2010

Strömstad del 3

Höjdpunkten på vårt besök i Strömstad var som jag skrev lite snabbt den dan vi var där, att få träffa författaren Gösta Unefäldt.
Jag tycker att han är Sveriges bästa författare, han skriver så levande och medryckande. Förra vintern lyssnade jag på hans ljudböcker när jag delade tidningarna, alla som gick att få tag på bibblan, men det gjorde jag inte i vintras.
Men nu är jag på gång igen, jag har faktiskt glömt en hel del detaljer, i vissa fall till och med vem mördaren är.
Och nu när jag har varit där så ser jag allt ännu mer levande framför mig, så det märks knappt att det regnar på mig, hihi.
Nu är det förresten 57 arbetsdagar kvar innan jag slutar, sen får jag sova som en normal människa.

Men som sagt, Gösta, han är 84 år och bor med sin fru i ett hus med underbar utsikt.
Han var väldigt pigg för åldern, och han var glad att vi hälsade på.
" Musiker ser sin publik ,men jag sitter och skriver för mig själv, jag träffar sällan mina läsare,så det är trevligt att få veta vad folk tycker om mina böcker egentligen " sa han.
Han var impad att jag kan så många detaljer om hans böcker och filmer, och jag fick flera frågor besvarade. Bland annat att han kollar med läkare och obducenter hur kroppen påverkas när en mördas på ett visst sätt osv.
Han berättade även att i boken Polisen och den beskedlige utpressaren ,så är det sitt eget hus han tänkte på ,där en kvinna blir mördad i bastun.
" Bastun ligger bara vägg i vägg här, det är inget trevligt sätt att bli mördad på, fast å andra sidan är det ju aldrig trevligt att bli mördad ! " sa han och skrattade så rart.


Han signerade min bok som jag hade köpt i en bokhandel samma dag, bara att boken var köpt där var extra coolt, men när nu han signerat den i sitt eget vardagsrum,med sin egen penna, wow ju,hihi.
Vi har fler foton också, bland annat ett på honom och mig utanför hans hus, men jag vill inte hänga ut hans hus på nätet ,så de får ni inte se här.
Innan vi gick fick jag en kram och även en puss på kinden ! En sån gentleman.



Han tyckte att vi skulle gå ut på en återvändsgränd och titta på utsikten därifrån,och det var en mycket god idé.
Vår bil är till vänster om den stora byggnaden, jag har gjort en pil som pekar på den.
Hmm nä,det syns ju inte, klicka på bilden så blir den större, jag har uppdaterat nu
Det här är annat än vad vi ser här i Holmsund, här är det mest träd och sopbilar ;)

Ja det här är den tredje och sista delen från Strömstad, imorgon kommer det bilder från Norge.

1 kommentar:

Moa - En magisk purt... sa...

Hej Samara! Vilken härlig utsikt och grattis till signeringen!

Ville mest säga så hemskt mycket för att du nominerat mig till Underbara Clara-stipendiet! Det gjorde mig verkligen glad! Jag ska söka också tänkte jag, kanske ökar det mina chanser lite lite.