måndag, augusti 23, 2010

Strömstad del 2


Jag har rensat ordentligt på diskbänken, allt överflödigt försvann ,och så har jag inventerat mina kryddor.
hade tänkt simma, men de har stängt för uppfräschning den här veckan.



Bildbesvis på att vår bil varit i Strömstad, det var så mycket trafik så vi kunde bara fota från parkeringen.




Kyrkan, där har de en begravning i Polisen som vägrade ge upp, och en tjej mördas i den, i boken Polisen och Marias hemlighet ( inte filmad ).


Fd tingshuset, nu var det visst nån kurslokal, där går poliserna in när de ska utreda mordet i Polisen och domarmordet.


Dörren till höger på byggnaden, där kommer Stig Lyte ( Carl-Einar Häckner) ut, kastar sig upp så sin cykel och ut i vägen och blir nästan påkörd.
Jag har fryst bilden i filmen och kollat noga, det ser likadant ut då som nu, samma garagedörrar mm, fast filmen spelades in 1993.



Stadshuset, det är såklart där en man hittas mördad i Polisen och Pyromanen, boken däremot heter Polisen och mordet i stadshuset.
Vi gick aldrig nära det, vi hade inte tid, klockan var rätt mycket innan vi kom till Strömstad, det är ju ca 20 mil från Gbg, och vi fick inte hotellrum där så vi fick åka söderut igen för att sova i Tanumshede.
Den här bilden är tagen genom bilfönstret, därav fläcken uppe till vänster.

Jag fick en kommentar från Linda angående Saltön i förra inlägget .

" Saltön (med n på slutet) i böckerna av Viveca Lärn är en fiktiv ö. Saltö (utan n på slutet) är en riktig ö som ligger strax utanför Strömstad som jag spenderat många somrar på :) Den ön som serien är inspelad på heter Skaftö och ligger utanför Grundsund. "

tack så mycket för förklaringen :)

1 kommentar:

Charlottas sa...

Kul att du gått på en egen kändisvandring, eller i fotspåren av Polisen i Strömstad. Här i Stockholm kan man gå i Millenium böckernas fotspår, vi har gått en bit.
Kul att du tittade in hos mig, snigelfotona kommer. Tror jag mailade dig, men jösses idag har jag nog förlagt mitt minne.