fredag, december 03, 2010

Jag klagar inte

Jag har fått otroligt många kommentarer, och intressant nog är flera stycken anonyma.
Så jag ska svara på dem och förtydliga vad jag menade med mitt förra inlägg.

men herregud, lägg av!
du väljer själv att säga upp dig vid en tidpunkt då många i Sverige fått gå ofrivilligt från sina jobb efter en finanskris som skakat hela världen, också blir du snopen över att det inte serveras pengar till dig??
helt ärligt har du själv satt dig i den här soppan, så det är bara att svälja...

Ja jag är snopen att man inte får pengar från alfakassan ,när två personer från arbetsförmedlingen säger att jag har har rätt till det, jag utgick såklart från att den information de ger är korrekt.

Du har väl inte häller varit intresserad av att anpassa dig till dina arbetstider. Hade du slutat komma med bortförklaringar och slutat virra runt hade nog inte dina arbetstider varit så stort problem. Börjar man jobba tidigt går man och lägger sig tidigt.

Jag förstår inte den här kommentaren, när och hur skulle jag ha haft bortförklaringar och virrat runt ?
och skulle det plötsligt vara ok att jobba gratis övertid om man lägger sig tidigare på kvällen ? övertid brukar folk få betalt för,och komp.tid.

nästa kommentar är så lång att jag citerar bara en bit av den,men allt finns att läsa under det förra inlägget.

Andra klarar ju av att jobba 100 %, kanske lite övertid, plugga och vara med familjen. Det handlar om prioritering. Jag jobbar själv gratis övertid, för annars slår det tillbaka på mig själv om jag inte hinner fixa allt på 40 timmar i veckan. Hur många timmar jobbade du i veckan. 15-20 fördelad på 6 dagar ?
Jag har också varit i det läge att jag väntade i fyra månader på pengar från a-kassan för att blanketterna inte var rätt ifyllda (och det var inte jag som gjorde fel) Men jag handlade inte skitsaker som 100 shampoo, balsam, filmer, badankor med mera när jag inte hade pengar.
När det gäller att förbättra arbetssituationen så var du väl aldrig med i facket, det var du nog ju för snål till om jag kommer i håg rätt(som med så mycket annat) så inte konstigt om ingen lyssnade på dig och din situation.


ja folk klarar av att jobba 100 %,men då är de ledig 2 dar per vecka också, och de jobbar inte natt hela tiden, ofta i snöstorm, - 30 grader osv, eller i djup snö som man inte kan färdas så fort i.
Forskning har dessutom visat att det inte är nyttigt att jobba natt för länge, det är en av anledningarna att jag slutade, för jag var trött jämt och fick fel dygnsrytm, och hade inget umgänge med vänner eftersom jag sov när de var vakna.
De timmar jag officiellt jobbade var 16,5 per vecka, plus all övertid jag inte fick betalt för.

Intressant att du anser att schampo är en skitsak, jag tycker det har med hygien att göra, och så många som 100 flaskor har jag inte, de ca 20 st familjen har är dessutom inte köpta samma månad. Dessutom har jag aldrig sagt att jag inte har pengar, tills nu har jag haft en inkomst, så då är det upp till mig att köpa badankor, de ca 10 st vi samlat på oss under kanske 10 års tid, att jag inte ska ha en inkomst nu betyder inte att jag kommer att vara utan pengar, min mening med inlägget var INTE oj stackars mig, nu har jag inga pengar, hur ska det gå med ekonomin, utan vad jag skrev var att det är konstigt att de som jobbar halvtid inte har rätt att vara med i a-kassa och få ut vid arbetslöshet, och att arbetsförmedlingen ger felaktiga uppgifter till folk.
Jag är inte orolig för min ekonomi, jag anser bara att i sverige så bör alla omfattas av skyddsnätet det pratas om, de som jobbar halvtid och ofrivilligt blir av med sitt arbete,och inte har en partner med inkomst, de står där med skägget i brevlådan. Det var mitt budskap.

Att jag inte var med i facket var för att fackrepresentanterna själva sa typ :
" ja vi jobbar gratis övertid vi med, men det är bara så inget att göra åt det, du behöver inte gå med i facket om du inte vill, vi ställer upp ändå om du behöver hjälp " så det hade inte med snålhet att göra, det hade att göra med att fackgubbarna inte var nog engagerade.

1 kommentar:

Makaon sa...

Men jösses vilka hårda kommentarer du fått på ditt inlägg...

Ta hand om dig!

Kram från Skövde :)