torsdag, oktober 07, 2010

Sturehofs hummer

Här kommer receptet på hummer,den som kom på det var ingen dummer, hihi.
Det är från restaurang Sturehof i Stockholm, jag fick det från en allt om mat tidning på 90 talet tror jag.
Receptet är för 4 personer, men det blir väldigt lagom för 2 tycker jag och Claes ,det är så gott så man vill äta mycket :)
Men de menar ju att det är en förrätt,vi har som varmrätt till pasta.

köttet från 2 humrar.
1msk hackad lök ( vi tar dubbelt så mycket, lök är gott )
2 smk smör
1 tsk körvel
1 tsk dragon
1 tsk basilika
2 tsk senap
1 dl vitt vin ( vi använder matlagningsvin )
1 msk mjöl
2 dl mellangrädde
salt
riven ost

skär köttet i bitar.
fräs löken i smöret, tillsätt kryddorna och senap.
slå på vinet och låt det koka in, strö på mjöl och tillsätt grädden.
blanda ner hummern ,smaksätt med lite salt.
blanda ner riven ost.
lägg det i portionsformar och grädda i 200 grader i 5 minuter.

Idag har vi städat burkskåpet och slängt massor av gamla plastburkar, tomma glasburkar mm, men dagen har bara runnit bort på nåt sätt.
jag har gjort ett beställningskort också, på tema bokmal och hästar.
En italiensk kompis chattade med mig en stund idag,han kan inte svenska,så det är väldigt bra träning för mig, men han hade 26 grader varmt !
Fuuuuusk säger jag.

Inga kommentarer: