tisdag, november 23, 2010

Full Koll

Nej jag har inte full koll, men jag skulle vilja ha, på två sätt, dels att ha det, och dels att ha boken.
Det är nämligen titeln på en bok av Lotta Abrahamsson,den finns bland annat på
Adlibris
Jag har lånat den som E-bok på bibblan,och sitter och läser lite varje dag,men det är inte samma sak att läsa en bok på dataskärmen som att sitta i sängen och läsa en bok ,och kunna stryka under sina favoritstycken,eller ha den uppslagen bredvid sig som inspiration när man gör nåt.

Det är en intressant och ovanlig bok,det känns verkligen som att hon skriver ur hjärtat,hon berättar hur hon många gånger skrivit en text först när det är på gränsen till deadline, ja rent av strax efter, hur hon suttit upp till kl 3 på natten och skrivit i desperation istället för att göra det tidigare på dagen i lugn och ro .
Hon förklarar varför man ofta skjuter upp saker in i det längsta , det är för att man kanske inte vet var man ska börja, för att man är lite rädd att det inte ska bli bra osv, så man gör allt annat, slösurfar, spelar Farmville, kollar ett forum,sen ett till,osv, hela tiden säger man att nu ska jag snart , bra den här bloggen också, men sen ... tills det är försent.
Istället ska man börja skriva, man behöver inte börja från början, men bara sätta i gång,så kan man gå tillbaks och göra början sen, det viktiga är att man kommer i gång.
Boken handlar inte bara om skrivning såklart, utan allt man har att göra i sitt dagliga liv, skjutsa barn, betala räkning, köpa julklappar osv osv.
Det är en otroligt bra,rolig och inspirerande bok ( inspiration betyder inandning berättar hon ) som får mig att vilja sätta fart och börja ett nytt liv, japp som på söndagarna, fast ännu mer.

Jag ger den här boken 7 poäng av 5, haha sååååå bra är den. Men just nu ska jag inte kosta på mig böcker, för jag ska ju leva utan lön ,kanske en månad till, kanske ett halvår, det vet jag ju inte hur länge det dröjer innan jag får ett bra jobb, så jag är ännu mer ekonomisk än vanligt just nu.
Men när jag får ett jobb( eller slår igenom som författare, vilket som kommer först ),då ska jag köpa den här boken :)

1 kommentar:

Lotta Abrahamsson LIVSKLOK sa...

Åh, tack, och tack, vad glad jag blir att du gíllar min bok FULL KOLL!

Allt gott
från
Lotta