tisdag, november 09, 2010

Hade den perfekta haren en kam ?

Jag undrar verkligen hur det går för pojken på läxförhöret imorgon, jag har suttit och förhört honom ,och det var verb som skulle böjas.
Jag lärde mig aldrig det här med pluskvamperfekt och imperfekt osv i skolan, därför fick jag en 4 istället för en 5 i svenska och engelska, det är ju irriterande, när jag nu inser hur jag hade kunnat lära dem,med hjälp av min roliga metod.
Hoppas det funkar för pojken.
Jag satt alltså och förhörde honom, men han hade noll koll, ingen aning om nåt av orden,då hittade jag på ett sätt att minnas.

Presens är nutid, alltså " I am present here ", jag är närvararande här och nu.
Imperfekt,är ord man kan sätta " i går " före, igår cyklade jag. Alltså börjar både igår och imperfekt på i.
Perfekt är ord man kan sätta "har" före, alltså har cyklat. Om man tänker på en perfekt hare, så kommer man då ihåg att perfekt = hare har cyklat.
Pluskvamperfekt ? det är när man kan säga " hade " alltså jag hade en kam, en plus perfekt k(v)am .
Futurum = framtiden, tvserien Fururama alltså, tänk på roboten Bender

Se där, jag kommer ihåg dem, kunde inte vår lärare ha kört nåt sånt här larvigt med oss så hade det ju gått bra för mig i skolan.

Nu ska jag snart göra mig iordning för att se ( och höra ) Irma Schultz Keller :)
.

1 kommentar:

Virre sa...

Det är kanon med sånna där knep för att komma ihåg saker!
Min mamma lärde mej en sån i högstadiet (stenåldern ;) och jag minns det än idag..
Interjektioner - tänk injektioner - t.ex. Aj, Oj, Usch och fy