fredag, november 12, 2010

Livat på loppis

I går var jag alltså till stan,och jag besökta två loppisar, på den ena var de minst sagt förvirrade, jag höll på skratta ihjäl mig inombords, men jag höll masken.
Cd skivor 5 kr
Ok, men vad kostar singlar då ?
- det är samma pris,de är nog biliga som de är, sa det kvinnliga biträdet.
jaha, men vad kostar vinylskivor då ?
- de kostar 10 kr !
eh va ?? hur kan de vara dyrare än cd ?
- för att de är så mycket större såklart !
jahaaa, vinylsinglar då ?
- det är samma.
Manligt biträde : nä det är ju bara 2 låtar på dem, de kostar 5 såklart.
kvinnligt biträde : jaså, jamen de är ju också större än cd ...

manlig kund lägger 2 böcker på disken .
kvinnligt biträde : 40 kr tack
kunden : men böcker kostar ju 10 kr st stod det på en skylt ?
hon : ja men de här är ju såååå tjocka, de är ju på säkert 500 sidor styck,det är ju som 4 böcker sammanlagt, mycket läsning det här,såklart de kostar mer då.
manlig kund muttrar men betalar.

jag påpekar att cdskivorna skulle nog sälja bättre om de inte låg med texten upp och ner i hyllan, man få ju böja huvudet ur led för att läsa texten.
kvinnan - jaså, ja det klart, tack för att du sa det, det måste ha varit nån som hade bråttom som la dem sådär.

jag hittar en videocd från indien !
vad kostar den här ? det är ingen dvd utan en video cd .
- dvd kostar 10.
jomen här står det videocd, man kanske bara kan se den i datorn,då borde den vara billigare.
- video, jaha är det en vhs, då kostar den 2 kr.
jamen den är inte en vhs, du ser ju att det står videocd.
- hmm ja, då kan du inte ha den i en dvdspelare, då ska du stoppa den i en videobandspelare !
ähh ? alltså jag tror ju inte ..
- jooo såklart, det står ju video, då kan man se på den i en videobandspelare, det är bara att stoppa in den.
manligt biträde dyker upp igen : näää den där kan man inte ha i en video.
kvinnan : jo det står det .
jag : nej man får nog ha den i datorn.
mannen : jag tror det är en dvd.
kvinnan : men varför står det då video ?
mannen : för att det inte är en cd.
jag : man måste nog se den i datorn, det är nåt utländskt format.
kvinnan : det är en vhs !
mannen : undrar om vi har en dvdspelare här så kan vi testa om den funkar.
jag : nä men glöm det, jag vill bara veta vad den kostar .
kvinnan : 2 kr för det är en vhs
mannen : 10 kr för det är en dvd.
ungt manligt biträde har dykt upp och står och flinar och blinkar åt mig.
kvinnan : är det musik på den så är det en cd ,än om det är en video, så då kostar den 5.
Mannen : jag tror den är utländsk !
kvinnan : ÄÄÄÄÄR den ? jaha, då är det nog ingen vhs.
mannen : jamen jag ska kolla på lagret om vi har en dvd så vi kan kolla om den funkar.
jag : näääää jag vill bara betala och gå nu !
kvinnan : ja men då säger vi att det är en cd då, så 5 kr.


jo jag menar allvar,det var såhär, rent av lite längre, jag satt och fnissade i bilen hela vägen hem sen. Och det går att se filmen i datorn, har inte kollat i dvdn än.
Fast tyvärr är det ingen text, och jag förstår inte hindi, men det må ju vara hänt :)




jag köpte alltså :
vinylsingel med Lasse Berghagen, och Johan vad han nu heter i efternamn som varit md i Varuhuset på 80-90 talet, jag visste inte att han kunde sjunga, ska bli spännande.
Cd John Denver, just den här har jag på kasett som min far köpte åt mig i Usa, det är kul att ha den på cd. Kinesisk skiva, har inte hunnit lyssna på den än, och så den indiska filmen. Allt för 15 kr och årets humorupplevelse i butiken :)

2 kommentarer:

Linda sa...

Haha, det låter inte lätt att jobba på loppis. :) De roade ju dig iaf :)
Trevlig helg! Kram

Fokus sa...

beschvärlig säljare?